Dovolená v Alpách 2018

Další malá odpočinková dovolená u našich jižních sousedů.

Půlku léta jsme plánovali dovolenou v Julských Alpách ve Slovinsku, abychom to na poslední chvíli změnili na tradiční "naše" Alpy kousek pod Salzburkem.

Salcbursko (správně česky Solnohradsko, německy Land Salzburg) je jednou z devíti spolkových zemí Rakouska. Jejím hlavním městem je Salzburg. Největší řekou, která zemí protéká je Salzach, která protéká i samotným městem Salzburgem. Nachází se zde také nejhlubší údolí v celém Rakousku – Liechtensteinklamm, a to poblíž města Sankt Johann im Pongau. Na ploše o rozloze 7 154 km² tu žije 515 327 obyvatelů, většinou Rakušanů.

Na jihu země se táhnou Centrální Alpy, konkrétně masiv Vysokých Taur s mnoha třítisícovými vrcholy, na východě a severu pak Dachsteinský masiv a Berchtesgadenské Alpy.

Fotografie v tomto deníku byly pořízeny aparátem Canon G7X a telefonem Samsung Galaxy S7 Edge,
panoramatické fotky jsou z přístroje Ricoh THETA SC. Fotografie ubytování jsou z Booking com.

Všechna práva vyhrazena.

Sobota 25.8.2018

Krkonoše - Praha - České Budějovice - Linz - Salzburg - Bad Gastein. Autem cca 600 km

Po dlouhých úmorných vedrech se konečně trochu zatáhlo a než jsme dojeli do Prahy začalo vydatně pršet. Cestou, i vzhledem k počasí, nebylo moc kde stavět, a tak jsme poměrně záhy dorazili do cíle do obce Badbruck u Bad Gasteinu.

Dovolená Alpy 2018

Ačkoli jsme ubytování začali shánět až na poslední chvíli, měli jsme veliké štěstí a přes Booking jsme sehnali Starou kovárnu (Alte Schmiede) na krásném místě s velmi milými a ochotnými majiteli a dokonce za přijatelnou cenu.

Ubytování bylo prostorné, čisté, v krásném domě s vlastním parkováním a dojeli jsme i výrazně dříve než jsme čekali.

Pršelo jen se lilo a nám se to líbilo :-) Po měsících veder to bylo velmi osvěžující. Trochu starosti nám dělal prudký alpský potok tekoucí hned za barákem, který hučel po skalinách a hladina stoupala přímo před očima.

Dovolená Alpy 2018

Trochu jsme se zabydleli a vyrazili na procházku podél řeky do centra Bad Gasteinu a taky ulovit kešku u vodopádu. Pršelo furt a my jsme si to užívali.

Neděle 26.8.2018

Badbruck - Bad Gastein a zpátky. Pěšky celkem asi 10 km

V noci přestalo pršet a ráno nás čekalo krásné vánoční probuzení. Hustě chumelilo a trochu mrzlo.

Dovolená Alpy 2018

Nemůžu napsat, že se tiše snášel sníh, protože rozvodněný potok pod okny řval jak na lesy.

Oblékli jsme péřovky a kulichy a vyrazili autobusem do kopců k nádraží v Bad Gasteinu. Stavěli jsme sněhuláky, koulovali se a vůbec si užívali typické srpnové radovánky.

Když už jsme byli dost zmrzlí koupili jsme si u stanice lanovky Salzburgerland kartu, která umožňuje vstup do lázní, muzeí, jízdu spoustou lanovek apod. v ceně 66 ojro na osobu a šest dní a vyrazili ji využívat, co to dá :-)

Kdysi jsem na pouti viděl malého chlapečka, který se moc chtěl projet na dětském kolotoči v červeném autíčku. Mamince se zdála cena za takový zážitek nepřiměřeně vysoká, ale nakonec smutnému chlapečkovu kukuči podlehla. Chlapeček se pyšně usadil do autíčka a láskyplně uchopil volant. Kolotoč se rozjel a maminka se rozeběhla spolu s ním, klusala podél autíčka a když viděla, že chlapeček sedí jako pecka, počala ho hlasitě nabádat k lepší práci s volantem: "Toč s tím, toč s tím, ať to využiješ". Toto zvolání se stalo naším mottem příštích dnů, kdy jsme v tlusté brožůrce ke kartě vyhledávali atrakce a točili s nimi :-)

Hned naproti nádraží v Bad Gasteinu jsou nádherné termální lázně Felsentherme Bad Gastein vykutané ve skále. Horká voda ve venkovních bazénech spolu se spoustou sněhu je balzám na duši i tělo. Brodit se v mokrých plavkách a bos v deseti centimerech sněhu mezi zasněženými palmami, abych mohl cvaknout fotku, je zážitek téměř surrealistický :-)

Dovolená Alpy 2018

Řádně vylouhováni jsme se vydali zimní krajinou zpátky do údolí.

K večeru se vyjasnilo a mírně oteplilo, tak jsme vyrazili na procházku údolím. Dole už sníh roztál a jasně zelená tráva, kterou od nás už vůbec neznáme, krásně kontrastovala se zasněženými kopci v okolí.

Termální pramen přímo na ulici ve městě.

Pondělí 27.8.2018

Bad Gastein - Werfen - Wagrain - Altenmarkt in Pongau - Bad Gastein. Autem cca 170 km, pěšky cca 10 km

Historicko-turisticko-povalovací etapa. Včera byla nefalšovaná zimní pohádka, dnes ráno mlžné jaro a odpoledne třeskuté léto.
Točíme s tím, točíme.

Dovolená Alpy 2018

První zastávkou je nádherný alpský hrad Hohenwerfen.

V minulosti hrad střežil cestu kolem řeky Salzach před nepřáteli, zejména proti silám německého krále Jindřicha IV., sloužil i k vybírání mýta z přepravovaného zboží. Opevnění bylo postaveno v letech 1075 až 1078 na popud arcibiskupa Gebharda von Felsenstein. Dnešní podoba hradu pochází z roku 1570, kdy byl hrad po velkém požáru znovu vybudován. Pevnost byla používána i jako státní vězení. Pravidelně zde byli vězněni i vysocí šlechtici včetně vládců země jako byl arcibiskup Adalbert III. v roce 1198, hrabě Albert z Friesachu v roce 1253, štýrský guvernér Siegmund von Dietrichstein, zajatý vzbouřenými rolníky v roce 1525 a princ arcibiskup Wolf Dietrich Raitenau, který zde zemřel v roce 1617 po šesti letech věznění.

Na prohlídku hradu jsme dostali audioprůvodce v češtině. Při prohlídce se prochází kaplí, černou kuchyní, vězením, mučírnou, vylezli jsme i do zvonice, kde je 4412kg těžký zvon Burgahnl, odlitý roku 1568 v Insbrucku. Ze zvonice je nádherný výhled na údolí Salzachtal. Kolem údolí se tyčí vrcholky pohoří Tennengebirge. Na věži jsou stále funkční hodiny z roku 1720.

Trochu děsivá zombie.

Dovolená Alpy 2018

Ale průvodkyně je stylová a milá.

Na nádvoří - myší volně otočná fotka 360°.

Hohenwerfen - Spherical Image - RICOH THETA

V hradní zahradě probíhá dvakrát denně letová ukázka dravců. Sokolníci chodí mezi lidmi a ptactvo jako kráva prolítává, a v případě supů a kondorů, prochází mezi diváky. Zážitek je to veliký. Snažit se ale útočícího sokola vyfotit kompaktem je dost dřina.
Sokolníci občas hodí mrtvé kuře mezi děti a odevšad se slétnou dravci a děti ječí hrůzou. Docela legrace :-)

Jedeme do Wagrainu a dlouhou lanovkou s trochu nepochopitelným názvem Flying Mozart stopupáme skoro do dvou kilometrů nad mořem. Tady je stále spousta sněhu a je tu božsky. Výhledy jsou dechberoucí.

Na hřebeni jsou šikovné dřevěné dalekohledy (od daleko hledět, ne přibližovat) se štítkem, na co se člověk kouká.

Dovolená Alpy 2018

Nepočítali ovšem s turisty trpaslíky :-)

Pár nenucených momentek s Dachsteinem.

Na kopci - myší volně otočná fotka 360°.

kopec - Spherical Image - RICOH THETA

Fakt, Flying Mozart :-)

Dovolená Alpy 2018

Dostatečně vyluftovaní jedeme do Altenmarkt in Pongau do termálních lázní Erlebnis-Therme Amadé . Spousta různých bazénů s různě teplou a různě slanou vodou (teplota až skoro 40°C a až 3% soli, krapet přesolená polévka), různé masážní proudy a divoká řeka.
Fakt úžasný odpočinek.

Úterý 28.8.2018

Bad Gastein - Uttendorf - ledovec - Zell am See - Bad Gastein. Autem cca 180 km, pěšky cca 20 km

Skutečná vysokohorská turistika a posléze nezbytné povalování u vody.

Dovolená Alpy 2018

Ke spodní zastávce lanovky na ledovec Talstation der Weißsee Gletscherwelt musíme nastoupat autem do nadmořské výšky 1482 metrů. Horská silnice s miliónem serpentin vedoucí z Uttendorfu je určitě skvělá pro osly a muly, ale pro auto je to fakt výzva, zvlášť když je v protisměru zájezdní autobus (jak se tam probůh dostal?).
Děsně jsem si to užíval :-)

Lanovkou stoupáme ve dvou úsecích kolem Zeleného jezera do výšky 2300 mnm.

Dovolená Alpy 2018

Už výhledy z lanovky jsou prostě nádherné.

U jezera Weißsee.

Původně jsme se chtěli vysápat na Medelzkopf (2762 mnm) od jezera po svých, ale nečekaná sněhová nadílka nám trochu zkřížila plány. V návějích bylo i přes metr měkkého sněhu a tak jsme rádi využili přibližovací sedačkovou lanovku do asi 2500 mnm (ano, také v ceně Salzburgerland karty, točíme s tím :-))

Dovolená Alpy 2018

Slunce maluje ve sněhu azurovou nádheru.

Všude na kopcích jsou mraky kamenných mužíků. Každý kdo najde volný kámen musí ho položit na jiný. Je to sice nesmírně dekorativní, ale fauna a flora hor z toho nadšená není.

:-)

Dovolená Alpy 2018

Bouďák Climbing Team. M.P.

Všichni staví mužíky, tak my postavíme sněhuláka :-)

Opět dole u jezera Weißsee.

Pohled zpátky k ledovci.

Květena taky srpnový sníh nečekala.

Chvíli se kocháme u prostřední stanice lanovky, kolem Zeleného jezera.

Nádherné výhledy cestou zpátky do údolí.

Dovolená Alpy 2018

Na cestě do Bad Gasteinu se stavujeme u jezere v Zell am See. Voda je teplá a výhledy krásné.

Středa 29.8.2018

Bad Gastein - Salzburg - Bad Gastein. Autem cca 180 km, pěšky cca 15 km

Toulání po pamětihodnostech, hrady, zámky, zahrady, gastronomie ...

Dovolená Alpy 2018

Auto necháváme na záchytném parkovišti P&R Salzburg Süd a jedeme trolejbusem na zastávku Mozartsteg. Přes most se vydáváme do historického centra na Mozartplatz.

Okolo Salzburského dómu pak míříme na lanovku/výtah nahoru na hrad.

Posmrtná maska našeho slavného vojevůdce Josefa Václava Antonína Františka Karla hraběte Radeckého z Radče.

Dovolená Alpy 2018

Odkrytí dřívější citlivé přestavby.

Výhledy zamlžené, ale daleké. (ThetaSC)

Znaveni couráním po městě si necháváme od strejdy Gůgla poradit dobrou a echt rakouskou hospodu. Nalézáme přímo v centru Zipfer Bierhaus s výborným pivem. Dávám si vídeňský řízek jak sloní ucho s brusinkami a Šárka tradiční hornorakouské Innviertler Speckknödel im Pfandl serviert, mit Sauerkraut und bierigem Kümmel-Saft. Směle doporučuji.

Dovolená Alpy 2018

Zkouším zase fotit nějaké náhodné lidi. Jen tak street photo :-)

Neuvěřitelné vánoční ozdoby najmě tvořené z vyfouknutých vaječných skořápek. Velikonoční Vánoce? Proč ne?

Procházíme městem až do zahrad u zámku Mirabell. Zámek sám je sídlem magistrátu a barokní zahrady jsou krásným místem k odpočinku v uspěchané době. Název Mirabell je ženské italské jméno, které tvoří dvě slova: přídavné jméno mirabile (obdivuhodný, skvělý, úžasný) a podstatné jméno bella (kráska, krasavice).

Spojení :-)

Vydáváme se na zámek Hellbrunn, patřící mezi nejkrásnější renesanční zámky severně od Alp. Zámek se nachází na jižním okraji Salzburgu na úpatí hory Hellbrunn. Pro arcibiskupa Marka Sittica jej v roce 1612 vystavěl italský architekt Santino Solari.

Letohrádek je obklopen nádhernými zahradami s fontánami a vodotrysky, tzv. vodními hrátkami. Tvoří je stovky skrytých trysek a záludných fontán, které postříkají návštěvníky ve chvíli, kdy to vůbec nečekají. Zcela suchý neodejde asi nikdo. :-) Více než 400 let staré vodní mechanismy jsou mnohdy roztomile nevkusné, ale celé to působí velmi impozantně.

Děti si vodu velice užívají.

Kompletně rozpohybované a ozvučené, a to všechno jen na vodu.

Vtipnými úskoky a krytím v terénu jsem se zkropení vyhýbal téměř až do konce prohlídky. Když jsem svižně jak lasička podběhl znenadála se objevivší slavobránu z desítek vodních trysek, vítězoslavně jsem si zavýskl a dostal plnou čelní palbu z trysek, které jsem přehlédl. V šoku jsem jen stihl zmáčknout spoušť foťáku. Objektiv jsem pak sušil a čistil asi půl hodiny :-)

Dovolená Alpy 2018

Návštěvu jsme zakončili výbornou kávou a bio čajem v zámecké kavárně. Pěšky jsme se pak přesunuli asi pět kilometrů, přes parky a zahrady zpátky na záchytné parkoviště a jeli "domů".

Čtvrtek 30.8.2018

Bad Gastein - Zell am See - Krimml - Zell am See - Bad Gastein. Autem cca 100 km, vláčkem cca 100 km, pěšky cca 15 km

Velmi mokrá návštěva nejvyšších vodopádů v Evropě.

Dovolená Alpy 2018

Od rána hustě prší. Autem jsme dojeli do Zell am See na zastávku úzkorozchodky Pinzgauer Lokalbahn. Vláčkem jsme za necelou hodinu a půl dojeli do Krimmlu. Na nádraží jsme počkali na příjezd parního vlaku, který jsme předjeli cestou.

V nepřestávajícím dešti jsme se vydali k těm nejvyšším vodopádům v Evropě a podívaná to je skutečně spektakulární.

V pláštěnkách jsme se vydrápali asi 300 výškových metrů do střední části vodopádů. Pláštěnky sice nebyly schopné zadržet všechnu tu vodu z nebe, za to spolehlivě zadržely všechnu vlhkost z nás. Těžko posoudit, zda bychom nebyli sušší, kdybychom šli v plavkách :-) Horký čaj dělal co mohl, ale okolní teplota poklesla na asi sedm stupňů a jektali jsme velmi.

Dovolená Alpy 2018

Naštěstí přesně po čaji přestalo pršet a cestu dolů jsme si užili se spoustou výhledů na bouřící vodu.

Fakt docela síla. Já vím, video na výšku, ale jak jinak takovouhle věc? :-)

Zpátky na nádraží lokálky jsme šli krásnou lesní turistickou cestou, která byla pohříchu velmi málo značená. Naše turistické značky jsou prostě nedostižné. Tohle byla první značka po asi pěti kilometrech a na několika rozcestích jsme si házeli eurem, kam to asi vede. Naštestí jsme to jistili přes GPS a mapy cz. Zdravíme a děkujeme.

Dovolená Alpy 2018

Ačkoli jsme měli ještě v zásobě několik cílů, byli jsme utahaní jak koťata a v Zell am See jen přesedli do auta a jeli bydlet.

Pátek 31.8.2018

Bad Gastein - Stubnerkogel - Bad Hofgastein - Bad Gastein. Autem cca 15 km, pěšky cca 5 km

Závěrečné točení. Trochu hor a trochu válení se v horké vodě.

Ráno trochu prší a předpověď slibuje, že kolem poledne bude pršet hodně. Vydáváme se do Bad Hofgasteinu, že vyjedeme lanovkou nad mraky na Schlossalm. Podle webu lanovka jede a moc se na nás těší. Na místě zjišťujeme, že místo dolní stanice je monstrózní staveniště velikosti menší obce a že lanovka pojede až v zimě. Tak jo. Jedeme nahoru do Bad Gasteinu a jdeme na lanovku na Stubnerkogel. Mraky jsou všude a jestli bude nahoře hezky nikdo neví.

Dovolená Alpy 2018

Při stoupání nahoru máme krásný výhled na termální lázně Felsentherme, kde jsme byli v neděli.

Ani vrcholkům Alp se nevyhnul umělecký masakr motorovou pilou. S odkazem na naší oblíbenou limonádu jsme mu říkali Almdudler.

Na vrcholku Stubnerkogelu (2246 mnm) bylo větrno a sychravo s občasnými poryvy ledového deště. Prostě nááádhera. Moc jsme si to užívali.

Sto čtyřicet metrů dlouhý a metr široký visutý lanový most přes rozeklanou strž na útes na druhé straně.
Až 28 metrů nade dnem údolí s průhlednou roštovou podlahou.

Cestou zpátky do údolí se postupně noříme do mraků a je to krásné.

Dovolená Alpy 2018

Dost bylo turistiky. Je na čase naložit se do horké vody. Sjíždíme dolů do Bad Hofgasteinu a na čtyři hodiny mizíme v termálních lázních Thermenwelten.

Sobota 1.9.2018

Bad Gastein - Linz - Dolní Dvořiště - Krkonoše. Autem cca 600 km

Návrat do vlasti.

Dovolená Alpy 2018

Od rána opět hustě prší. Vlastně je to dobře, jinak by se nám odtud ani nechtělo. Celých šest set kilometrů jedou stěrače naplno a nijak moc záživné to není. Chtěli jsme se zastavit v Táboře u Ambrože na kvalitní italskou kávu, ale bohužel byl někde v luftě taky.

Doma. Zahrádka přežila a dokonce se trochu zazelenala. Sláva nazdar výletu

P.S. A jak jsme s tím točili, abychom to využili? Na kartu za 66 ojro jsme využili "volných" vstupů a jízdenek za více než 220 ojro každý. Takže myslím, že dobrý :-)